Ons verhaal
In de zomer van 2018 komen een aantal bewoners van de Wallen samen om de groeiende drukte te bespreken en om te onderzoeken op welke wijze zij een leefbare omgeving kunnen behouden.
Met steun van de gemeente lanceren ze onder de naam "We Live Here" een campagne om bezoekers bewust te maken van het feit dat de Wallen niet alleen een toeristische attractie zijn, maar in de eerste plaats een woonomgeving.
Het doel is om begrip te kweken voor de bewoners en een verzoek om rekening te houden met de lokale leefomstandigheden. In het kader van deze campagne laten enkele bewoners zich fotograferen, waarbij de resulterende foto's op straat worden tentoongesteld met een duidelijke boodschap: "Voel je welkom, maar gedraag je alsjeblieft."
Lange Niezel
Aan de 'Lange Niezel' heeft woningbouwvereniging 'Stadsgoed' tijdelijk een ruimte beschikbaar. Hierin wordt een informatiecentrum opgezet, voorzien van foto's van buurtbewoners. Hier leggen onze vrijwilligers aan bezoekers uit dat er drieduizend mensen op de Wallen wonen, variërend van alleenstaanden tot gezinnen met kinderen, allen geworteld in deze buurt. Bewoners die hun liefde voor hun buurt tonen en die niet worden afgeschrikt door de verwachting dat Amsterdam in 2025 naar schatting 25 miljoen bezoekers zal trekken, waarvan het meerendeel waarschijnlijk ook de Wallen bezoekt. Bewoners "zoals jij en ik," die een normaal leven leiden.
In korte tijd wereldwijde bekendheid, wie had dat durven dromen..?
In het begin is het stil in ons centrum. We moeten onze draai vinden en het is niet duidelijk hoe lang het project gaat duren. Ook hebben we geen idee welk effect dit project heeft. Niet wetende dat het project eind augustus 2018 plotseling een vlucht neemt wanneer de nationale- en internationale media op de stoep staan: Het Parool, Trouw, CNN, ARTE, ARD, ZDF, France 2 Bruxelles, ORF, Acces, maar bijvoorbeeld ook de BBC, Times Magazine en The New York Times. We worden onderwerp in de prachtige documentaire 'Overtourism' van de Poolse regisseur Michal Materna .
Verenigde Staten
Een Amerikaanse vrouw op doorreis naar België komt vertellen dat We Live Here zelfs onderwerp van gesprek is geweest op een Amerikaanse radiozender. Ondanks haar korte verblijf in Amsterdam wil zij daarom graag even kennismaken. Ook vier potige Amerikanen uit 'Midwest, Iowa', voor het eerst in Europa, weten al van ons bestaan af.
Kennelijk doen we iets goed, spreekt het mensen aan.
Oudezijds Voorburgwal 136
Wegens renovatiewerkzaamheden neemt We Live Here na anderhalf jaar afscheid van de locatie aan de Lange Niezel. Gelukkig kan woningbouwvereniging N.V. Zeedijk ons tijdelijk onderbrengen aan de Oudezijds Voorburgwal 136.
Het voelt als een nieuwe start. In tegenstelling tot de Lange Niezel, wat een doorgaande weg is met veelal passanten, zijn het hier vooral toeristen die langslopen. Regelmatig voelen we ons een soort ‘VVV’, met als meest gestelde vraag: “where is the smokeboat..?”
Wereldkaart
Om de herkomst van onze bezoekers inzichtelijk te maken, prijkt een wereldkaart aan de muur. Stippen op de kaart markeren de woonplaatsen van deze bezoekers. Na een half jaar blijkt dat de meerderheid uit Europa afkomstig is. Echter, we ontvangen ook bezoekers vanuit het noorden van Canada tot het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika, van Noord- tot Zuid-Afrika, en van Azië tot Nieuw-Zeeland. De diverse achtergronden van onze bezoekers weerspiegelen de internationale aantrekkingskracht van ons centrum, wat het tot een unieke en wereldwijde ontmoetingsplaats maakt.
Oudekerksplein 30
Ook aan het verhaal Oudezijds Voorburgwal 136 komt in oktober 2019 een eind wanneer we naar het Oudekerksplein 30 verhuizen. Een prachtige ruimte met uitstekende faciliteiten, waar we woningbouwvereniging Stadsgoed erg dankbaar voor zijn.
Uitbreiding activiteiten
Onze activiteiten breiden zich hier uit. 'Red Light Arts and Culture' verzorgt regelmatig boeiende optredens in ons centrum, we organiseren tweemaal per week een gezellige buurtkamer, 'It's Ok' is op woensdag aanwezig, en de buurtmakelaar houdt hier spreekuur. Daarnaast wordt de ruimte regelmatig gebruikt voor diverse overleggen.
Het is fantastisch om te zien dat de ruimte nu bijna dagelijks in gebruik is.
Sociaal effect
Het project heeft een sociaal effect doordat vrijwilligers die misschien al meer dan twintig jaar op slechts 100 meter van elkaar wonen, elkaar leren kennen en spontaan - zonder strikte plannen - gaan samenwerken. Ze laten het creatieve proces zijn werk doen. Het aantal vrijwilligers neemt gestaag toe en krijgen verschillende rollen binnen het project.
Voor sommige vrijwilligers betekent de deelname aan dit project een uitweg uit sociale eenzaamheid. Ze hebben een tijdlang met een gevoel van doelloosheid rondgelopen, maar krijgen nu weer een doel in hun leven.
Galjaardprijs 2019
Het beste bewijs van de juiste communicatie-aanpak is het winnen van de 'Galjaardprijs 201'9. Deze prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan een initiatief op het gebied van publieke communicatie.
Er zijn serieuze concurrenten, zoals de Nationale Politie en de gemeente Rotterdam, maar de vakjury heeft de Galjaardprijs aan 'We Live Here' toegekend omdat deze “op de meest aansprekende en uitnodigende wijze deuren heeft geopend, letterlijk en figuurlijk.”
Onze ’storytel’, een verhaal vertellen aan de hand van beelden, was hier van doorslaggevende betekenis.
Duidelijke boodschap
De drukte gaan we niet oplossen, maar we kunnen wel proberen de leefbaarheid verbeteren. I live here, Enjoy it like you would in your own neighbourhood”, is een boodschap die iedereen aan het denken moet zetten, waar je ook bent.